srpskinacionalisti.com

Етномузиколози о „Шоти“: Шота није албанска реч ни албанска песма, већ чиста српска песма

Форумска правила
Обавезно прочитајте Правилник о понашању на Форуму и форумски бонтон пре учешћа у дискусијама!
Аватар
Банат
Војвода
Војвода
 
Порука: 4499
Приступио: сеп 2005

Етномузиколози о „Шоти“: Шота није албанска реч ни албанска песма, већ чиста српска песма

Порука Банат 15.11.2007. 10:05

РЕАГОВАЊЕ (Сведок, бр.578, 21.08.2007.)

Зоран Милојевић, етномузиколог, композитор, књижевник, члан СОКОЈ од 1976.



ШОТА није албанска реч, ни албанска песма, то је чисто српска песма, Шотка и Шотан су српски брачни пар који очекује принову


Незнање је најгоре стање. Још је горе мешање незналица у знање. Неки свадбарски хармоникаш се сетио, новинар га подржао и - прича је кренула. Маркус Тулиус Цицерон (106-43.г. пре нове ере) је изрекао: Тешка су времена дошла. Деца више не поштуjу своје родитеље, и, сви би да пишу книге. Узгред, и један ЗНАЛАЦ, српски премијер Војислав Коштуница, један од највећих стручњака за право, изјавио је: ,,Ко не разуме Гучу, не разуме Србију". Можда ћемо имати прилику да јавно причамо о Гучи, рецимо: да ли се тамо пева и свира српска музика, и да ли се тамо пева и свира српски? Е, па, мало да прозборимо. На сугестију неких новинара, у Гучи је забрањено извођење песме и игре „шота". Кажу, то је, док је убјала српску децу, певала Шота Гаљица, љубавница Азема Бејте, качака из Албаније. Кажу: не треба изводити песму уз коју су убијана српска деца. Слажем се.

Али, да видимо шта историја каже. Није спорно да су Шота Гаљица и Азем Бејта чинили зверства, упадајући, из Албаније, у српска села на Космету. Убијали су жене, децу, палили, пљачкали. Али, са песмом и игром „шота", ствари су другачије. Да почнемо из почетка.
Реч „шота" не постоји у шиптарском језику, нити ишта значи. Који нормалан народ назива националну игру речју која ништа не значи? Ако је то шиптарска игра, како то да Шиптари немају више ни једну националну игру, кад су могли да створе тако дивну мелодију, под називом „шота"? Ваљда би се родио, бар још један, њихов композитор да створи неко шиптарско уметничко дело?

Шиптари немају стихове на шиптарском за песму и игру „шота". Ко прави националне песме на језику другог народа, чији језик није чак ни сродан? Нису, ваљда, Шиптари правили песме на српском језику?

Пишу новине: Ћерима - Шота Гаљица певала је: „Шоте, мори шоте, шоте машала, давно желим, шоте мори, да те играм ја". Историја каже да Ћерима Гаљица и Азем Бејта упадају из Албаније, да нису са Космета, да су рођени у Албанији и да нису знали ниједну српску реч. Једино, ако нису текст песме, на српском, научили преко интернета. Мада, ни у то не верујем, обоје су били неписмени.

Па добро, питаће необавештени новинар, а чија је песма и игра „шота"? Одговор је: српска. Реч „шота", у жаргону косметских Срба, значила је трудницу у поодмаклој трудноћи, која хода, гегајући се као шотка. Моја баба по мајци, рођена Вучитрнка, певала је: шоте мори шоте, где ти је шотан, код друге шоте, по цео дан. Срби су брачни пар, младих љјуди, који очекују принову, звали Шотка и Шотан. Као што су млади, заљубљени пар звали Пата и Паташон.

Песма и игра „шота", настала је у околини Призрена, изводила се у седамоосминском такту, као њене „сроднице" : „Разгранала грана јоргована", „Цвето, калушо", „Баш ми је мерак" итд. Онај свадбарски хармоникаш, који ,,зна" чија је „шота", нека покуша да одсвира „шоту" у ритму седам осмина и да је упореди са осталим косметским песмама, па ће му, ако је мало музички писмен, бити јасно где је корен песме и игре „шота".

Волео бих да неко, по овом питању, консултује највећег певача са Космета и најбољег познаваоца косметске песме, г. Јордана Николића. Он је, пре 40 година био оснивач КУД „Шота" у Приштини, па нека он каже зашто се КУД тако звао? Песма и игра „шота" има, у свом корену, византијски мелос, који су на двор Стефана Првовенчаног донели византијски леутисти (леут-трзачки инструмент, из кога је настао наш прим и наша тамбурица).

Уосталом, чак и да је Шота Гаљица певала „Шоту", зар је песма крива за нечија зверства. Хитлер је све своје партијске промоције, од 1931. године, радио уз Вагнерову музику. У логорима, док су одводили људе у гасне коморе, фашисти су, са звучника, емитовали Вагнерову музику. Да ли је Вагнерова музика, због тога, доживела презир у свету? Зар је песма крива што је певају они без слуха? Зар и данас, не певају они, који би требало да ћуте? Но, о томе, ако ми „Сведок" пружи прилику да пишем...

Данас, више него икад морамо чувати национално благо. Ко, данас сме да покрене причу о крађи „Смрт Смаил-аге Ченгића", коју је Његошу украо нововинодолски господар, а лопов и преварант Иван Мажуранић (читај књигу „Писма из Италије" од Љубе Ненадовића).

Поготову је важна борба за очување нашег косметског блага. Борба за Космет није само борба за територије, најмање је то. То је борба за очување културне баштине српског народа. Памћење и култура, не поверава се свадбарским хармоникашима и необразованим новинарима. Достојевски је рекао: ,,Ја муцам, када пишем". Књижевни отац Карамазових је био у праву, муцам и муцаћу све док не придобијем људе који ће нешто приложити у наш незаборав. Ово је мој прилог.

Зоран Милојевић
Аватар
Банат
Војвода
Војвода
 
Порука: 4499
Приступио: сеп 2005

Re: Етномузиколози о „Шоти“: Шота није албанска реч ни албанска песма, већ чиста српска песма

Порука Банат 15.11.2007. 10:31

Истина се споро пробија, али је достижна, барем до оних који желе да је чују. У лажи су кратке ноге, без обзира на загриженост оних који их шире, и глупост наивних маса које их без размишљања прихватају. Ено, гледајући шта се пише о шоти преко интернета, видим да је Марија на барем ПЕДЕСЕТ форума марљиво постављала онај високосрамни текст „Не веселите се уз шоту“, а и није једина, јер се тај текст раширио попут куге, чак је и поједине православне часописе заразио. Веља Илић забрањује свирање шоте у Гучи, а Пелевић бије по кафанама. Сви све знају, а нико ништа не зна. Наздравље, Срби.

Позивам све добронамерне људе блиске СПЦ и њеном издаваштву да меродавне људе упознају макар са чињеницама које су пренесене на овом форуму на овој и на теми: линк: „Не веселите се уз шоту!“ као и на сатиричној теми линк: „Не веселите се уз гусле!“ где је приказано какве све размере сличне глупости могу да поприме. Лажан текст о шоти је из најбољих намера објавила „Светигора“. Неки спомињу и „Светосавско звонце“. Ради се о опасној манипулацији непознавањем теме у којој сви претимо да постанемо жртве једне опасне лажи. Нека макар СПЦ не буде саучесник у томе, јер нема сваки читалац времена и знања да се распитује и спроводи истраживачке радове о свему што чита у новинама. Поверење је тешко стећи, а лако изгубити. Елиминишимо овог тројанског коња у виду текста „Не веселите се уз шоту!“ јер он служи само као повод за подсмех интелектуалне јавности и задовољство непријатеља који ће, сасвим сигурно, користити како би и саму СПЦ оптужио за ширење лажи.
Коста
Војвода
Војвода
 
Порука: 6404
Приступио: мар 2006

Re: Етномузиколози о „Шоти“: Шота није албанска реч ни албанска песма, већ чиста српска песма

Порука Коста 15.11.2007. 15:47

Банат, много је `танак` овај етномузиколог, могао си и без његове аргументације.
Он каже, рецимо, да игра сигурно није шифтарска, јер реч `шота` не значи ништа на њиховом језику. Па не значи ни `чачак` ништа на српском, али ја српски чачак (2-3-1-2-1-1, не влашки 3-3-1-1!) рачунам у српска кола (знају га и делови Македоније и Бугарске, некад је био `ударно` коло у Шумадији и Поморављу – упореди: Радојка и Тине Живковић, `Бањски чачак` - непревазиђена верзија!) Нажалост, Шумадинци више не знају да играју (игра се једно-једино коло, класична – и досадна - `шестица`, па га ти зови како `оћеш - `ужичко`, рецимо... ) а сва је прилика да ће и Лесковчани (који срећом још увек знају да играју) ускоро да забораве... Ма ни `Жикино` се више не игра у Шумадији онако како треба, већ се и то свело на `шестицу`. А ту су криви и `стручњаци` тог профила – етномузиколози и кореографи у КУД-овима, који везе немају, него преписују давно постављене кореографије. Па тако преписују и грешке.

Друго, мени је веродостојнија твоја верзија, да је `Шоту` као песму написала та `твоја` Радмила, него ово што тврди етномузиколог: Песма и игра „шота", настала је у околини Призрена, изводила се у седамоосминском такту, као њене „сроднице" : „Разгранала грана јоргована", „Цвето, калушо", „Баш ми је мерак" итд.
Једна сасвим површна језичка анализа показује да је песма `новонаписана` (као што ти рече), и да при том дотична Радмила није била претерано инспирисана (прилично глуп и немаштовит текст, везе нема са народном поезијом, `давно желим да те играм ја` - мислим да овакву реченицу није изрекао ни један Србин са Косова, из Врања или уопште `са југа` у `иљаду година… - као, уосталом, ни `волела ме једна Врањанка` - цврц, Милојка, то само неки северњак може да помисли да је аутентично…)

А посебна замерка – довести у исту раван једну бездушну `Шоту` (сада – на нивоу музике, свирке: мени се чини да је свирка ипак шифтарска, једноставно осећам унутрашње гађење спрам исте, нема нашу душу, брате, осећа се то…) и једну од најбољих јужних песама - `Што гу нема Цвета, по двор да ми шета – ој Цвето, Цвето, Цвето калушо, срце и душо…` - ако ниси чуо, обавезно да набавиш и преслушаш – е то је већ бласфемија. Није то исто – и готово. Сад, ако се неко лепо запијао и `ватао женске` уз Шоту, па је сентименталан – то је друга ствар, нисам ни ја гадљив према добрим туђим мелодијама – али мени се никако не уклапа `Шота` (мислим – музички) са правим српским песмама са Косова. Које, напросто, имају нашу душу. Ма шта то значило. И које осетим после два такта…
Правда држи земљу и градове...
Кадры решают всё! (Иосиф Виссарионович)
Аватар
Марија
Војвода
Војвода
 
Порука: 6298
Приступио: мар 2006
Место: Земун

Re: Етномузиколози о „Шоти“: Шота није албанска реч ни албанска песма, већ чиста српска песма

Порука Марија 15.11.2007. 15:53

Јак ми фактор етномузиколог.
Види се коме Банат (психић) више верује, не Цркви већ етномузикологу.
Тужно ...
ЕУ је за малена царство а КиМ увек и довека!
Аватар
Банат
Војвода
Војвода
 
Порука: 4499
Приступио: сеп 2005

Re: Етномузиколози о „Шоти“: Шота није албанска реч ни албанска песма, већ чиста српска песма

Порука Банат 15.11.2007. 17:03

Марија ::Јак ми фактор етномузиколог.
Види се коме Банат (психић) више верује, не Цркви већ етномузикологу.
Тужно ...


Извини, али ко си ти да ме прозиваш за моје поверење и мој став према Цркви? Ко си ти? Једна преиспољна глупача, која самостално не уме било шта да напише нити на било шта нормално да одговори, а даје себи за право да говори у име Христа и Цркве?

Наглашавам то да си управо ти та која дели увреде и понаша се ненормално. Ни на једну примедбу твојим „аргументима“ не умеш нормално да одговориш. Једноставно не знаш како, јер нити разумеш оно што цитираш, нити разумеш питања која се постављају. Да ћурке и патке знају да користе интернет, исто би се тако понашале. Зато су и једине ствари које самостално пишеш кратке, а глупе. Често и зле. За друго ниси ни способна. Када кажем да си глупача, могу да ти покажем на конкретним примерима зашто си глупача. Када кажем да си лицемерна, могу да ти покажем на конкретним примерима зашто си лицемерна. Када кажем да си горда и егоцентрична, могу и то да покажем. Када кажем да си злобна и сујетна, и то. Када кажем да ти је вера плитка као бара пуна жаба и пуноглаваца, није лепо, али ако ме вучеш за језик, и то ћу показати. То нису увреде. То су конкстатације, и јаке су као земља, и никада их не бих толико наглашавао да ниси толико зла и наопака, и да толико људи вређаш.

А твоје су увреде празне и без значења. Мене конкретно називаш „хипи-православцем“, Шиптаром, дегенериком, болесником, „психићем“ итд. Празне речи, ни чије значење не верујем да знаш, а камоли да препознаш ко је такав. Вређаш само зато што си сујетна глупача која не подноси кад јој неко у лице каже да је глупача. Да нисам тако кренуо, и даље би ти тај „хипи православац“ и „психић“ био „драги брате Банат“ и „наравно брате“ и „свакако брате“. Јадна та твоја браћа.

Будале ми иду на живце. А нарочито будале које се лажно представљају као узорни православци, а уствари су ненаучене животиње које се постављају као учитељи другима. Ниси ти ни по чему изнад било ког, па и последњег, добродушног и поштеног Србина који не обија фарисејски црквене и манастирске прагове, него чува свој разум у овом лудом свету. А камоли изнад оних хришћана који се не хвалисају својим активностима попут тебе. Ма колико маштала о томе и замишљала да је тако - није.
Аватар
Банат
Војвода
Војвода
 
Порука: 4499
Приступио: сеп 2005

Re: Етномузиколози о „Шоти“: Шота није албанска реч ни албанска песма, већ чиста српска песма

Порука Банат 15.11.2007. 17:22

Коста ::као, уосталом, ни `волела ме једна Врањанка` - цврц, Милојка, то само неки северњак може да помисли да је аутентично…


Ја сам читав живот мислио да је аутентично, а верујем да већина Срба и дан данас мисли. Да питаш било кога са севера или запада да ти наведе једну песму из врањанског краја, шта мислиш које би се песме једино сетио?

Наравно да није аутентична. У питању је модерна обрада грчко-турске песме „Мисирлу“, „Египћанка“, у новокомпонованом фолк-фазону, која никада у српском фолклору пре ПГП-а није постојала. Али ушла је у народно ухо, и постала је народна. Свира се, поручују је људи. И воле. Чак и уз тамбуре. Има и разлога, песма је лепа.

Што се тиче шоте, и твојих примедби, мислим да је јасно да је шота плес без речи, и да га има у више варијанти. Прича о Ћерими је, наравно, невероватна глупост и подметачина, јер је текст написала ова северјанка Радмила Тодоровић, за који и сам примећујеш да по језику уопште не може бити са југа. То је поента - спамери ланца среће „Не играјте уз шоту!“ једноставно лажу, а из истих кругова долазе и текстови „Шешељ је Хрват“, „Не дижите три прста“ и они паћеници што су својевремено нападали људе на митинзима који дижу три прста, и смарали их да прсте дижу скупљене, онако како се крсти. Све саме завере је****, и све сами идиоти који „просветљују“ народ и постављају се као његови спасиоци.

Милојевић говори о шоти као мелодији, и ту заиста не могу ништа да кажем, јер, за разлику од луде Маре (званично прихватам С.Н-ову дијагнозу, иако сам јајара јер то нисам учинио на самом почетку) не могу да формирам став о нечему у шта се не разумем. Већ сам рекао, препознао сам варијанту шоте једино у песми „Косовски божури“ YU-групе, а уопште слабо познајем и музичку теорију, и етномузикологију, и косовски фолклор да бих могао да кажем нешто више. Види се да је Милојевићево знање изван етномузикологије климаво, јер помало брзоплето констатује да је реч „шота“ српска, док су ствари које је рекао о Бејти и Ћерими тотално нетачне - Азем Бејта не само што је био овдашњи, а не албански Шиптар, и не само што је одлично познавао српски језик, већ је чак био и српски војвода, и савезник Срба у Првом светском рату, коме су Аустријанци побили пола фамилије јер је код себе сакривао српску војску.

То све на страну, више ми је поента да свима буде јасно да је текст „Не веселите се уз шоту!“ нетачна и злонамерна измишљотина, и да је највероватније и читава прича о спаљеној деци измишљена од стране његовог аутора, јер је све остало у њему лаж. Поента ми је да кад се у кафани појави неки паметњаковић који је „негде чит'о“ и крене да паметује како шоту не треба свирати, да реакција трезвених људи буде усмерена према њему, а не према музичарима или оном ко је поручио песму.

Ако неко и има нешто против шоте, нека има због њеног оријенталног призвука, или зато што је лично не воли. И да окрене уво на другу страну ако чује да је неко свира. То је прави став, и то једино треба поштовати, а не оне лудаке.
Коста
Војвода
Војвода
 
Порука: 6404
Приступио: мар 2006

Re: Етномузиколози о „Шоти“: Шота није албанска реч ни албанска песма, већ чиста српска песма

Порука Коста 15.11.2007. 17:59

Банат ::Што се тиче шоте, и твојих примедби, мислим да је јасно да је шота плес без речи, и да га има у више варијанти. Прича о Ћерими је, наравно, невероватна глупост и подметачина, јер је текст написала ова северјанка Радмила Тодоровић, за који и сам примећујеш да по језику уопште не може бити са југа. То је поента - ...


Тако, да. И ја мислим (наравно, сасвим лаички) да дотична Шифтарка није могла да пева `Шоту` јер се - није ни певала. Док нека жена из северне Србије није, колико јуче, написала тај (прилично безвредан) текст. И иначе су новонастали текстови на старе (или `старе`) музичке мотиве обично слаби. Упореди: `Свилен конац` (Царевац?) - фантастичан виолински инструментал, и новонастала `песма` (Гордана Лазаревић?, ваљда `смислио` Захар?)
Правда држи земљу и градове...
Кадры решают всё! (Иосиф Виссарионович)
Аватар
igorutin
Војвода
Војвода
 
Порука: 2037
Приступио: дец 2007
Место: resnik

Re: Етномузиколози о „Шоти“: Шота није албанска реч ни албанска

Порука igorutin 13.4.2008. 11:43

Ко год неће нагона му нема,
кога мушко срце не опрема,
коме опште добро није мило,
нека иде просто му и било!
Аватар
Марија
Војвода
Војвода
 
Порука: 6298
Приступио: мар 2006
Место: Земун

Re: Етномузиколози о „Шоти“: Шота није албанска реч ни албанска

Порука Марија 13.4.2008. 13:31

Оригинал Шумадија ццц
ЕУ је за малена царство а КиМ увек и довека!
Аватар
агент провокатор
Војвода
Војвода
 
Порука: 2911
Приступио: окт 2006
Место: Београд

Re: Етномузиколози о „Шоти“: Шота није албанска реч ни албанска

Порука агент провокатор 13.4.2008. 13:39

Банат је својевремено недвосмислено доказао своју тврдњу, прочитајте лепо шта је човек написао и нећете бити у заблуди.
Помози Господе, да оборена у прах, из праха устане, да се расута сабере, да ослепела прогледа, да убијена, мучена и спаљена, да заклана, згажена, обешена и распета, у знане и незнане гробове сахрањена, из свих гробова и мука васкрсла, цела Србија стане под један венац!
Аватар
РашовићЗ
Војвода
Војвода
 
Порука: 5624
Приступио: феб 2008
Место: Раванград

Re: Етномузиколози о „Шоти“: Шота није албанска реч ни албанска

Порука РашовићЗ 13.4.2008. 14:52

ko to jos gleda i slusa?
Аватар
prvoslav
Четник-почетник
Четник-почетник
 
Порука: 3
Приступио: феб 2008

Re: Етномузиколози о „Шоти“: Шота није албанска реч ни албанска

Порука prvoslav 15.4.2008. 23:56

Ja nisam etnolog,ni etnomuzikolog,ali znam da se u mom kraju svadba obicno zavrsava kumovskim kolom.Ako neki svat pre kumovskog kola naruci Šotu to je bio znak da svatvi znaju da je mlada vec u drugom stanju.
Аватар
РашовићЗ
Војвода
Војвода
 
Порука: 5624
Приступио: феб 2008
Место: Раванград

Re: Етномузиколози о „Шоти“: Шота није албанска реч ни албанска

Порука РашовићЗ 17.4.2008. 15:53

prvoslav ::Ja nisam etnolog,ni etnomuzikolog,ali znam da se u mom kraju svadba obicno zavrsava kumovskim kolom.Ako neki svat pre kumovskog kola naruci Šotu to je bio znak da svatvi znaju da je mlada vec u drugom stanju.

to i nije tako lose da se zna a ne da neko kidise na mladu =D>
Аватар
sofer
Млади националиста
Млади националиста
 
Порука: 123
Приступио: мар 2008

Re: Етномузиколози о „Шоти“: Шота није албанска реч ни албанска

Порука sofer 18.4.2008. 10:30

најбоља је Цајка из Новога Сада
И Петрова легендарна Гора сећаће се Тепића мајора, сећаће се Тепића Грмеч и Козара и складиште Беденик покрај Бјеловара...
Аватар
vodnik
Националиста
Националиста
 
Порука: 424
Приступио: мај 2007

Re: Етномузиколози о „Шоти“: Шота није албанска реч ни албанска

Порука vodnik 21.4.2008. 13:33

Знам лика који је певач ( пева на сплавовима и свадбама, итд ) и каже да му често људи приђу и кажу да не пева песму Шота. У последње време је уопште ни не пева више.
А иначе чуо сам верзију песме на албанском, мада није баш исти ритам али је сличан, такође се спомиње Шота у песми !!!
Косово освањује сваког јутра. Сваки дан је једна годишњица и једна задушница. И данас се тамо као и на Видовдан 1389. види ко је вера а ко је невера !

Ко је тренутно на Форуму?

Корисници тренутно на Форуму: Нема регистрованих корисника и 0 гостију